Παρέχεται εξειδικευμένη υποστήριξη για παιδιά και ενήλικες με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), η οποία περιλαμβάνει την αξιολόγηση των ατομικών αναγκών και την ανάπτυξη ενός εξατομικευμένου θεραπευτικού πλάνου, προσαρμοσμένου στη διάγνωση και τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε ατόμου. Για τα παιδιά, η υποστήριξη περιλαμβάνει και συμβουλευτική γονέων με στόχο τη βελτίωση των γονικών πρακτικών και την ενίσχυση της σχέσης γονέα-παιδιού. Επιπλέον, προσφέρεται συμβουλευτική στους/στις εκπαιδευτικούς για την κατανόηση και διαχείριση της ΔΕΠ-Υ στο σχολικό περιβάλλον, ώστε να διασφαλίζεται μια συνεκτική προσέγγιση τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.
Το άτομο με ΔΕΠ-Υ συχνά εμφανίζει κάποιες ή όλες τις ακόλουθες συμπεριφορές:
Απροσεξία/ Διάσπαση προσοχής:
⦁ Αποτυγχάνει να δώσει προσοχή στις λεπτομέρειες ή κάνει λάθη απροσεξίας στις σχολικές ή επαγγελματικές εργασίες ή άλλες δραστηριότητες
⦁ Δυσκολεύεται να παραμείνει συγκεντρωμένο στο παιχνίδι ή σε δραστηριότητες (π.χ. διαλέξεις, συζητήσεις, διάβασμα)
⦁ Φαίνεται να μην ακούει όταν του μιλούν
⦁ Αδυνατεί να ακολουθήσει οδηγίες και δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις σχολικές ή επαγγελματικές εργασίες ή άλλες υποχρεώσεις
⦁ Δυσκολεύεται στην οργάνωση υποχρεώσεων και δραστηριοτήτων (π.χ. ακαταστασία, κακή οργάνωση χρόνου, αδυναμία τήρησης προθεσμιών)
⦁ Αποφεύγει ή δυσαρεστείται με εργασίες που απαιτούν πολλή σκέψη (π.χ. σχολικές εργασίες ή διάβασμα· για μεγαλύτερους εφήβους και ενήλικες, προετοιμασία αναφορών, συμπλήρωση εντύπων, μελέτη εκτενών κειμένων)
⦁ Χάνει σημαντικά αντικείμενα για τις δραστηριότητες ή τα καθήκοντα του (π.χ. σχολικά είδη, μολύβια, βιβλία, εργαλεία, πορτοφόλι, κλειδιά, έγγραφα, γυαλιά, κινητό)
⦁ Αποσπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα (για μεγαλύτερους εφήβους και ενήλικες μπορεί να αφορά και άσχετες σκέψεις)
⦁ Ξεχνάει καθημερινές υποχρεώσεις (π.χ. να διεκπεραιώσει δουλειές στο σπίτι και εξωτερικές δουλειές· για μεγαλύτερους εφήβους και ενήλικες, να επιστρέψει τις κλήσεις, να πληρώσει λογαριασμούς, να θυμάται τα ραντεβού)
Υπερκινητικότητα:
⦁ Κουνάει νευρικά τα χέρια ή τα πόδια ή στριφογυρίζει στο κάθισμα
⦁ Σηκώνεται από τη θέση του σε καταστάσεις όπου αναμένεται να παραμένει καθιστό (π.χ. στην τάξη, στο γραφείο ή σε άλλους χώρους εργασίας)
⦁ Τρέχει και σκαρφαλώνει σε καταστάσεις που δεν αρμόζει (σε εφήβους ή ενήλικες αυτό μπορεί να εκδηλώνεται ως αίσθημα ανησυχίας)
⦁ Φαίνεται σαν να είναι διαρκώς σε κίνηση (π.χ. δυσκολεύεται ή νιώθει άβολα να παραμένει ακίνητο για μεγάλο χρονικό διάστημα όπως σε εστιατόρια ή σε συναντήσεις· οι άλλοι μπορεί να το θεωρούν ανήσυχο ή δύσκολο να το παρακολουθήσουν)
⦁ Μιλάει πάρα πολύ
Παρορμητικότητα:
⦁ Διακόπτει απαντώντας πριν τελειώσει η ερώτηση (π.χ. ολοκληρώνει τις φράσεις των άλλων, δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του σε μια συζήτηση)
⦁ Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του (π.χ. ενώ περιμένει στην ουρά)
⦁ Διακόπτει ή παρεμβαίνει στις δραστηριότητες των άλλων (π.χ. ανακατεύεται σε συνομιλίες, παιχνίδια ή άλλες δραστηριότητες ή χρησιμοποιεί αντικείμενα άλλων χωρίς άδεια)
Ενδεικτικοί Τομείς Παρέμβασης:
⦁ Σχολείο/ Εργασία: Ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης χρόνου και οργάνωσης, ενίσχυση του κινήτρου, αποδοτικότερες τεχνικές μελέτης
⦁ Συμπεριφορά: Βελτίωση της συγκέντρωσης και της προσοχής, μείωση της υπερκινητικότητας, ενίσχυση του αυτοελέγχου
⦁ Συναισθήματα: Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, όπως ο θυμός και το άγχος
⦁ Κοινωνικές Σχέσεις: Βελτίωση επικοινωνιακών δεξιοτήτων και ενίσχυση των σχέσεων με συνομηλίκους και συνεργάτες