Η ψυχοθεραπεία για παιδιά στοχεύει στην υποστήριξή τους μέσα από ποικίλες
μεθόδους και τεχνικές βοηθώντας τα να αντιμετωπίσουν τις συναισθηματικές ή/και
συμπεριφορικές τους προκλήσεις. Προσαρμόζεται στο αναπτυξιακό στάδιο, την
ιδιοσυγκρασία, καθώς και στις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού και της οικογένειάς
του. Η προσέγγιση γίνεται με κατανόηση και ενσυναίσθηση σε ένα ασφαλές πλαίσιο
που λαμβάνει υπόψη τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού.
Τα κύρια εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην ψυχοθεραπεία παιδιών
περιλαμβάνουν το παιχνίδι, τη χρήση εικαστικών τεχνών (π.χ. ζωγραφική), τη
δραματοποίηση, την αφήγηση ιστοριών και τον λόγο. Μέσω αυτών, το παιδί μπορεί
να αναγνωρίσει, να επεξεργαστεί και να διαχειριστεί τα συναισθήματα και τις
σκέψεις του, να βελτιώσει τις ικανότητές του, να αναπτύξει νέες δεξιότητες, να
αποκτήσει καλύτερη εικόνα εαυτού και να ενδυναμωθεί, δοκιμάζοντας τις
δυνατότητες και τα όριά του. Η ανάπτυξη σε κάθε τομέα μπορεί να ενισχυθεί, όπως
και η σύνδεση του παιδιού με τους γονείς του, τους συνομηλίκους του και το
ευρύτερο περιβάλλον του.
Πριν την έναρξη της ψυχοθεραπείας, συλλέγονται πληροφορίες από τους γονείς και,
όπου χρειάζεται, από εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες, ώστε να
συγκεντρωθούν όλα τα απαραίτητα δεδομένα για την κατανόηση των δυσκολιών του
παιδιού και του πλαισίου εμφάνισής τους. Επιπλέον, ανάλογα με το αναπτυξιακό
στάδιο και το επικοινωνιακό επίπεδο του παιδιού, πληροφορίες συλλέγονται και από
το ίδιο.
Συνήθεις δυσκολίες για τις οποίες μπορεί να απευθυνθούν οι γονείς στο γραφείο
είναι:
– Συναισθηματικές δυσκολίες (όπως φοβίες, έμμονες ιδέες, χαμηλή
αυτοεκτίμηση, αδελφική αντιζηλία, άγχος αποχωρισμού, σχολικό άγχος)
– Προβλήματα διαγωγής (όπως επιθετικότητα, ξεσπάσματα θυμού)
– Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
– Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
– Δυσκολία στις σχέσεις με τους συνομηλίκους
– Κρίσιμα γεγονότα ζωής (όπως διαζύγιο, πένθος, ασθένεια)
– Προβλήματα ύπνου και διατροφής